Brist på näringsämnen leder till tunt hår och håravfall

LÄR KÄNNA DINA HÅRSÄCKAR

Hälsosamt hår är generellt ett bra tecken på att man har bra hälsa och fungerande hårrutiner. Näringslära är ett komplext ämne, och det kan ta lång tid innan man ser effekterna av de näringsämnen man konsumerar. Hår reagerar dessutom extra långsamt på stimuli. Experiment och undersökningar har visat att näringsämnen påverkar hårväxten, och många näringsbrister har kopplats till håravfall och förtunnat hår. Det är därför oerhört viktigt att se till att håret får rätt näring, oavsett vilken behandlingsmetod man använder sig av. Detta är en fråga man bör närma sig både systematiskt och rigoröst, eftersom det finns många faktorer som påverkar behandlingens effektivitet. Näringsbrist, undernäring, medfödda hjärtsjukdomar, neuromuskulär sjukdom, kroniska sjukdomar, malignitet, alkoholism och åldrande kan leda till att håret ändrar färg, försvagas eller tunnas ut.

Både genetik och hälsa påverkar hårets hälsa. Det är väldigt viktigt att man äter rätt och får i sig alla nödvändiga näringsämnen för att motarbeta håravfall. Den delen av hårstrået som är levande är roten, vilken befinner sig inuti hårsäcken, under skalpens skinn. Den får sin näring från blodet. Hälsoproblem som stress, trauma, mediciner, medicinska tillstånd, tungmetaller, rökning, vitaminbrist osv, kan också påverka håret. Så att behandla kroppen ifrån insidan är betydelsefullt för att få hårstrån att växta. Hårstimulerande produkter kan hjälpa till att stimulera hårsäckarna och ge den näring som follikerna så håret växer till sin fulla potential.

Lider du av håravfall eller tunnande hår? Här kommer tips och tricks som kan hjälpa dig motverka detta med hjälp av kost och vitaminer.

RÄTT KOST FÖR VACKRARE HÅR!

VATTEN

kvinna dricker vatten

En människas kropp förlorar ungefär 2–3,5 liter vatten per dag, genom svettningar och andra processer. Även vår hud består en stor andel vatten, som tenderar att avdunsta i små luftburna droppar. Om våra hårrötter inte har tillräckligt med vatten, blir håret bli sprött, torrt, strävt, och det kan även hända att det slutar växa enligt den genetiska hastigheten. Detta kan leda till både tunt och trasigt hår men även håravfall. Det är bara via hårrötterna som hår tillförs vatten. Rötterna suger upp vattnet och återfuktar håret, vilket automatiskt aktiverar hårväxt inifrån.

KALIUM

Kalium finns naturligt i nästan all sorts mat men är viktigt beståndsdel för att upprätthålla friskt och starkt hår. Med åldern slits dessa kanaler ut och håret blir tunnare samtidigt som håravfall börjar bli synligt. Lyckligtvis finns det produkter som kan hjälpa med detta. TRX2 innehåller en kombination av L-Carnitine, nikotinsyra och kalium som stimulerar utslitna kaliumkanaler. Dessa kapslar mot håravfall är ett kosttillskott som verkar för att ge tjockare, fylligare hår genom att stimulera hårväxten på en molekylär nivå. Detta kan leda till att de som lider av håravfall får tillbaka sitt drömhår!

OMEGA 3 OCH PROTEIN

Undersökningar har också visat att fiskolja hjälper till att stärka hårrötterna. Precis som med alla andra plantor och träd, krävs det starka rötter för att det ska kunna hantera normal förslitning, som sker dagligen, utan att tappa fästet eller sin lyster. Fiskolja innehåller en massa protein och eftersom hår är gjort av protein, säger det sig självt att ju mer protein du har i din kost, desto starkare och hälsosammare kommer ditt hår att bli. Det är därför det är så otroligt effektivt att ta fiskolja regelbundet. Några av de hälsosammaste fiskarna man kan äta är sardiner, makrill, sill, albacore tonfisk och lax.

VITAMINER

infograf om vitaminer och produkter

Om du lider av någon form av vitaminbrist länge nog, får inte dina hårsäckar tillräckligt med näringsämnen för att kunna upprätthålla en normal hårväxtcykel. Det är därför viktigt att se till att man får i sig rätt vitaminer, genom livsmedel eller kosttillskott!

D-VITAMIN

Länken mellan D-vitamin, eller snarare bristen på D-vitamin, och håravfall har att göra med det faktum att D-vitaminernas receptorer bidrar till hårsäckarnas växtcykler. Om du ökar ditt intag av D-vitamin kan du också förbättra kvalitén på din hårväxt och därmed motverka håravfall. Det finns många olika kosttillskott med D-vitamin i men är även enkelt att få i sig genom livsmedel. Avsevärda mängder av D-vitamin finns i:

  • Fiskoljor
  • Ägg
  • Lever
  • Jäst
  • Svamp som blivit utsatt för ultraviolett bestrålning.

B-VITAMINER

Många olika B-vitaminer verkar också vara viktiga för de som vill motarbeta håravfall. B-komplexet är en grupp av åtta vitaminer din kropp behöver i små mängder. Samtidigt som de hjälper kroppen att metabolisera makro-näringsämnen, (vilket inkluderar kolhydrater, protein och fett) till energi, hjälper de dig också att reglera din aptit och syn, samt bidrar till produktionen av röda blodceller och hälsosam hud. Även om B-vitaminer inte direkt påverkar hårets hälsa, kan vissa brister leda till håravfall. De åtta B-vitaminerna inkluderar tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), pantotensyra (B5), vitamin B6, biotin (B7), vitamin B12 och folsyra.

Mat med B-vitamin:

  • Potatis (B6)
  • Fisk och skaldjur (B12)
  • Kött (De flesta B vitaminerna!)
  • Yoghurt (Folsyra, B2, B3)
  • Bönor (B1)

E-VITAMIN & C-VITAMIN

Två vitaminer som har föryngrande effekter när de intas tillsammans, är E-vitamin & C-vitamin. Även om dessa vitaminer bidrar till kraftfull antioxidantaktivitet, kan det också finnas andra bakomliggande orsaker till dessa fördelar. C-vitamin, som även kallas askorbinsyra, är en antioxidant som hjälper vävnad att växa och reparera sig själv. Den assisterar också kroppen med att reglera retinol-nivåer, vilket är grundläggande för hälsosam hud.

Mat med E-vitamin:

  • Mandlar
  • Spenat
  • Avokado
  • Broccoli
  • Oliver

Mat med C-vitamin

  • Papaya
  • Citrus frukter
  • Broccoli
  • Kale
  • Jordgubbar

A-VITAMIN

Denna vitamin bidrar till produktion av hälsosamma hudceller, och kallas även retinal, retinol och retinsyra, som är viktigt för cellproduktion och växt. A-vitamin stimulerar också fibroblaster, med celler som är ansvariga för att utveckla vävnad, vilket bidrar till fast och hälsosam hud på de djupa lagren. A-vitamin är nödvändigt för underhållning och reparation av livsviktig hudvävnad. På grund av att den normaliserar hudfunktioner, korrigerar den alla hudtillstånd. Hälsosam hud lägger grund för stabil, stark och frisk hårväxt.

Mat med A-vitamin:

  • Sötpotatis
  • Morrötter
  • Broccoli
  • Lever
  • Smör

Om du har tunt hår och känner att det påverkar dig negativt är det viktigt att du tar steg i rätt riktning för att förbättra situationen. Du kan få mer tips här om hur du ska styla och ta hand om ditt hår om det är tunt. För att motverka vitaminbrist och samtidigt slippa håravfall är det viktigt att man äter rätt och får i sig alla de vitaminer kroppen behöver. Om du tar hand om dig själv och ditt inre kommer det reflekteras i ditt yttre!