Det essentiella proteinet – hur keratin kan hjälpa mot håravfall

Vissa kanske inte vet att det finns en nära koppling mellan keratin och hårväxt, men keratin råkar vara den mest essentiella komponenten i att få ett starkt och hälsosamt hår. För personer som har problem med sprött hår, kan det hjälpa att äta proteinrik mat eller att ta kosttillskott. Detta kommer att hjälpa din kropp att producera mer Keratin och hårtillväxten efterföljer.

Vad är Keratin?

Keratin är ett protein som utformas av kombinationen av arton olika aminosyror. Det spelar en stor roll i hårtillväxt, hårregenerering och hårhälsan generellt. Keratin produceras genom förökning och differentiering av cellerna, vilka finns under hårbottens hudlager. En av de senste upptäckten inom hårinnovation är att tillsätta keratine direkt i håret som både förstäret håret och stimulerar hårbotten för optimal hårväxtmiljö. Några av dessa keratinocyter förflyttar sig ut till kanten av hårfolliklarna för att kompensera hårets yttre och inre rotskede, vilket är det skyddande lagret runt om hårfolliklarna. De återstående förlängs för att ge upphov till hårstrået. Under denna process fylls keratinocyter med massor av keratinfibrer. När de producerat tillräckligt mycket keratinfibrer, dör dem och lämnar systemet.

Därför är Keratin och hårtillväxt sammankopplat

Allt hår på ditt huvud består av 90% keratin. Det ger ditt hår styrka och elasticitet och då det görs av långa kedjor, tillåter det håret att vända sig, böjas och vikas utan att brytas av. Keratin är inte bara elastiskt i sin natur utan även olösligt i vatten. Detta ökar dess styrka ännu mer och är anledningen till att håret kan uthärda såväl extremt höga som låga temperaturer. Om du har tillräckligt med keratin i ditt hår så kommer de heta sommarstrålarna och de kalla vintervindarna inte att skada ditt hår. Detta är anledningen till att hårprodukter som avser att skydda ditt hår från hetta och stylingredskap såsom plattänger, locktänger, hårtorkar och färgredskap innehåller keratin. Extern applicering av keratin fungerar som en skyddande barriär av håret och skyddar det från de skadliga effekterna av dessa strålningar.

Hälsosamt hår och förbättrad styrka

Var försiktig i heta solstrålar eller kallt väder

Trots att hår kan tolerera miljöpåverkande faktorer om det försetts med tillräckligt mycket keratin, kan konsekventa exponeringsfaktorer skada bindningen mellan keratinsträngarna, vilka är mest ansvariga för att bibehålla hårets form. När de långa keratinsträngarna blir skadade och bryts, förlorar keratinet dess vattenolösliga egenskaper och sköljs då bort. Med anledning av detta innehåller många produkter med keratin en potent ingrediens för att förhindra att keratinets egenskaper förlorar sin effektivitet i hårfollikeln. Keratin spelar även en roll i att göra håret glansigare, smidigare och ger en fylligare volym. Vid torrt hår rekommenderas keratininnehållande håroljor och schampon eftersom extern keratinbehandling ger maximalt skydd från insidan, en del naturliga hårtillskott innehåller en bioaktiv typ av keratin.

Vad kan du äta för att få i dig mer Keratin?

Keratin finns inte i något livsmedel men om du äter mat som är rik på protein och särskilda vitaminer, kan det hjälpa din kropp att producera mer protein som är viktigt för håret. Om håravfallet har påbörjats, så rekommenderas det att inta kosttilskott mot håravfall som stimulerar Kollagen, keratin, biotin och nikotinsyra bidrar till att ge dig nytt hår igen. Inte nog med att det är bra för håret, det är även bra för din hud och dina naglar. Här är några exempel på livsmedel som kommer resultera i att din kropp producerar keratin och hårtillväxt.

Svavelhaltiga livsmedel

Svavelrika aminosyror kompletterar proteiner som keratin. Det är även generellt väldigt bra för hälsan då det hjälper till att skydda kroppen mot giftiga ämnen och motstå bakterier. Svavel sägs hjälpa med en mängd olika saker, bland annat ledvärk, eksem, torr hud och det verkar mot håravfall. Det är enkelt att få i dig svavel genom livsmedel! Du hittar det i livsmedel som innehåller mycket protein, som till exempel:

  • Kött
  • Bönor
  • Ägg
  • Lök
  • Grönkål
  • Sparris
olika proteinkällor mat

Proteinrika livsmedel

Som tidigare nämnt är det viktigt att få i sig protein för att kroppen ska producera så mycket keratin som möjligt. Många tar proteintillskott för att få i sig den mängd protein de önskar, men det är även något man finner lätt i livsmedel. 9 av 20 proteiner är essentiella vilket betyder att vi måste få i oss de från maten vi äter eftersom att kroppen inte kan producera dem själv. Protein är viktigt för hela kroppens funktion.

Livsmedel som innehåller mycket protein är bland annat:

  • Rött kött
  • Ägg
  • Fisk
  • Yoghurt
  • Mejeriprodukter
  • Bönor
  • Nötter
  • Quinoa
  • Nötsmör så som jordnöts- eller mandelsmör

Biotinrika livsmedel

Det biotin gör är att metabolisera aminosyrorna som producerar keratin. Ordet biotin kommer från det grekiska ordet “biotos” vilket betyder “liv”. Detta kan bero på att biotin är känt för att hålla bland annat hår, hud, naglar och levern hälsosamma. Biotin är ett populär kosttillskott för att få starkare naglar, friskare hår och bättre hud. Det är även något man kan få i sig genom livsmedel och därför få in i sin vardagliga diet!

Du kommer hitta det i mat såsom:

  • Nötter
  • Bönor
  • Fullkorn
  • Svampar
  • Blomkål

Även många hårtillskott har biotin högt upp på deras ingredienslista. Kom bara ihåg att biotin är vattenlösligt så det kan gå förlorad när man lagar mat i vatten.

OMEGA 3

Ett annat naturligt livsmedel som kan hjälpa dig få bättre hårväxt är omega 3. Det kan hjälpa förhindra håravfall och mot svaga hårstrån som går av och leda till tjockt, fylligt hår med mycket volym och glans. Kroppen producerar dock inte omega 3 av sig själv utan det är något man måste få i sig på egen hand, antingen genom kosttillskott eller de livsmedel som har omega 3 i sig. Så vilka livsmedel har omega 3 i sig?

  • Valnötter
  • Lax
  • Mackrill
  • Sardiner
  • Spenat
  • Jordgubbar
  • Tonfisk
  • Tofu

Och många fler! En Omega 3 rik diet är enkelt att åstadkomma och få in i sin naturliga matrutin. Dess många fördelar för kroppen - inte bara håret - kan ge otroliga resultat.

Keratin och dess fantastiska fördelar för ditt hår går att nå både genom produkter och naturliga medel. Om du är ute efter att sluta tappa hår och få det tjocka hår du alltid drömt om, få in keratin i din hårvårdsrutin och ät livsmedel som kan hjälpa påverka skapandet av keratin och som är bra för hårets styrka och tillväxt.

Anmäl dig till vår nyhetsbrev